Friday 22 April 2016

Lombok - Day 7

Lombok Trip
Day 7
Pink Beach - Tanjung Ringgit - Lunch - Airport

Pink Beach

As usual, started our day with breakfast di hotel. After that kami shoot ke Pink Beach dengan segala luggage and bag. Jauh gilak wey nak ke Pink Beach. Lepas tu jalan nak ke sana tu sangat teruk. Jalan berbatu, berlobang, pecah, etc. Kalau 4 wheels sesuai lah lalu jalan-jalan cenggitu. Ini kami naik Avanza je kot. Sengsara jugaklah duduk dalam kereta tu.

Tengahari kami sampai ke sana. Tapi kami takde main air pun sebab malas nak basah-basah nak shoot ke airport terus petang tu kan. So main panjat-panjat bukit kat sebelah pantai tu, ambik gambar sikit-sikit, then kami shoot ke Tanjung Ringgit terus.

Tak lama kami kat Pink Beach. Sebab panas gila kot masa tu. Actually ada je activity island hoping and snorkelling kalau ke Pink Beach tapi kami tak buat activity apa pun.

Tanjung Ringgit

Tanjung Ringgit ni tak berapa nak jauh dari Pink Beach. Takde apa sangat pun kat sini. Just lepak tepi tebing, then ambik gambar kat meriam peninggalan siapa tah kat atas bukit tu. Kami kena berjalan dan memanjat sikit kat sini sebab kereta tak boleh nak pergi jauh sangat, jangan tak okay sangat.

Masa kami sampai tu, still panas terik lagi. Memang seksa oi. Tak lama lepas tu cuaca makin mendung. Masa kami posing kat meriam tu angin sangat kuat tahap tak boleh bukak mata sebab habuk masuk mata. Sebab dah nak hujan, kami balik ke kereta. Sambal jalan tu sambal angin bertiup kuat, syiok ar, sebab sejuk sikit. Hehehe.

End of Activity

Then kami terus shoot keluar dari kawasan hutan tu, heading to airport. Dalam perjalanan, which still dalam kawasan hutan yang jalannya sangat teruk tu, tetiba orang belakang (saya duduk depan sebelah driver) said, “Oo oo.” Then Jalal pun said, “Oo oo” jugak. Saya blur, amende yang oo oo nya? Sekali saya pandang depan, ‘GULP!’ Pokok tumbang melintang blocking jalan.

Saya memang risau masa tu, takut tak sempat sampai airport. Yela, dah lah jauh. Jalan pulak teruk macam tu, memang tak boleh nak speed langsung. Tetiba ada pokok tumbang pulak. Dalam kepala asyik berputar-putar angka je, bila boleh sampai airport, bila kena check-in, etc.

Terus Jalal keluar kereta settle kan pokok tu. Yan dengan Kokay tolong sekali. Saya dengan Nad? Duduk dalam kereta aje jadi MEM besar. Hahaha. Dorang dok patahkan ranting-ranting pokok tu dulu. Then dorang tarik pokok tu sampai batang dia patah. Pastu tolak ke tepi jalan.

Yang tak boleh belah masa dorang dok tarik pokok nak patahkan batang pokok tu, saya nampak Kokay dengan Jalal kot macam terjatuh masa batang pokok tu patah. Tapi tetiba Yan buat gaya macam tengah menanggung azab. Honestly saya memang tergelak masa tu. Kesian tu kesian, tapi kelakar weh Yan masa tu. Sempat jugaklah saya snap gamber kelakar Yan tu. Hahaha.

Memang orang lain yang jatuh, tapi perut Yan yang senak kena batang pokok tu. Pokok tu macam terlibas balik ke perut Yan. Saya dengan Nad keluar dari kereta meninjau keadaan sekejap aje, tak mampu nak membantu apa pun. Hahaha.

Dah clear jalan tu kami pun teruskan perjalanan. Dah nak sampai airport tu kami stop sekejap kat restaurant nasi padang dekat-dekat aje dengan airport. Lunch sekejap. Actually masa sampai airport tu masih awal lagi. Alhamdulillah sempat sampai.

So after lunch, terus ke airport. Since kami sampai awal, kami just lepaking jelah kat airport tu sampai waktu masuk for check-in, kami check-in. Then fly off back to KL.

Goodbye Lombok! Sobs!

But dalam airplane malam tu, ergh! Bising! Adalah gang makcik-makcik minah-minah mana tah (Malaysian) bising gila! Cakap kuat-kuat, gelak kuat-kuat, macam diorang aje yang bayar untuk flight tu! Bayangkan, dari mula naik sebelum fly lagi dorang bising sampai dah landing pun bising jugak. Bayangkan, for the whole 3 hours dorang memekak. Tak ke annoying tu.

Anyway, alhamdulillah selamat sampai back to KL and the holiday was very satisfying. Well, not really satisfying sebab tak boleh nak cover banyak tempat walaupun stay for a week. Hehehe. We need longer vacation kalau nak cover the whole Lombok.