Friday 6 May 2016

Sambal Hitam

Hangpa tau dak sambal hitam tu apa? Kalau tak tau hangpa pi google sendiri sana nuh. Tapi aku punya resepi ni bukan pure sambal hitam punya. Kalau pure dorang guna belimbing buluh, then dorang tak letak kicap pun nak bagi hitam tu.

Actually aku pun tak tau sangat menu tersebut. Aku tau pun masa abang nak bertunang (sekarang dah kahwin anak nak masuk dua) that day, mak mertua abang aku jamu kitorang kat restaurant dia. Yang aku ingat, banyak-banyak menu atas meja makan tu menu yang paling banyak aku ngap was that sambal hitam. Power gila! Terangkat beb! Pedas gilak baq ang!

Since that day asyik teringat je. Nak buat sendiri tak reti. Nak cari belimbing buluh pun tak tau kat mana ada. Dulu tepi rumah nenek ada. Gagahlah ikut parents balik kampung ingat nak curik nenek punya. Sekali usha, jangan kata buahnya, pokoknya pun dah tarak weh! Lastly, semalam balik dari office teringat resepi yang aku jumpa kat FB that day. Dia guna tomato je, tak guna belimbing buluh. Senang kerja!

Lepas baca lagi sekali resepi dia, aku keluar dari bilik cakap kat mak aku nak try buat sambal hitam. Seingat aku dalam fridge tinggal sebiji je tomato. Then mak kata ada banyak tomato dalam fridge sebab mak baru refill. Aku pun, woahh! Terus aku gerak ke dapur dah mulakan operasi.

Bahan-bahan sambal hitam:

1) Tomato dalam 6-10 biji 
2) Ikan bilis dalam 2 genggam 
3) Bawang merah besar sebiji or 2 biji 
4) Cili padi or apa-apa cili as long bukan cili kering or cili benggala. Letaklah banyak mana pun hangpa nak 
5) Minyak masak 
6) Kicap masin

Cara-cara memasak:

1) Tomato dipotong sedang-sedang. Kemudian goreng semua tomato yang telah dipotong tanpa menggunakan minyak sehingga tomato layu dan kering.

2) Blend cili dan minyak hingga biji cili hancur. Kemudian masukkan bawang yang telah dipotong dadu dan ikan bilis ke dalam blender dan blend bersama cili dan minyak tadi. Tapi bawang dah ikan bilis jangan blend hancur sangat.

3) Bila tomato dah layu dan kering, masukkan bahan yang dah diblend ke dalam kuali tomato tadi. Goreng kesemuanya hingga kekuningan or hingga bahan blend tu garing.

4) Bila dah garing, tuangkan sedikit kicap masin supaya sambal jadi hitam. Kata sambal hitam, kan? Then gorengkan semua hingga pecah minyak.

5) That's it!  You're done! Simple right? Hehehe.

My very own tips untuk masak sambal hitam:

1) Aku tak suka biji cili so aku blend dulu bagi hancur semua. Masa ni nak masukkan separuh ikan bilis bagi hancur pun boleh.

2) Masa nak blend bawang tu kan kita taknak hancur sangat, so boleh masukkan lagi separuh ikan bilis masa ni. So kita ada ikan bilis hancur dan tak hancur sangat.

3) Kalau suka ikan bilis banyak, masa dah campur bahan blend tu dalam kuali tomato, boleh masukkan ikan bilis yang tak diblend sekali dalam kuali. So dapatlah jumpa ikan bilis dalam sambal ni.

4) Siapa tak suka bau bawang, jangan letak banyak sangat. Kalau terbanyak, make sure goreng lama sikit supaya takde bau bawang mentah sangat masa makan tu. Macam aku, tak suka bau bawang mentah, so aku goreng lama.

5) Resepi yang aku jumpa tu dia ada letak garam, gula, ajinomoto and serbuk perasa kot. Tapi disebabkan aku tak suka perasa yang kuat, aku tak letak semua tu. Sebab dah cukup rasa sambal tu.

6) Amount setiap bahan tu aku main agak-agak je masa masak. Rasa nak banyak bawang, aku tambah bawang. Rasa nak banyak ikan bilis, aku tambah jela ikan bilis.

7) Untuk bahan-bahan seperti yang aku senaraikan kat atas tu, sambal hangpa dapat bila dah masak tu tak dak lah banyak sangat. Dapatlah satu tupperware bulat orang jual taufufah tu, tapi spesis tupperware yang tinggi sikit tu.

8) Resepi tak ada guna air langsung hatta untuk blend sebab nak cepat masak. Kalau letak air jadi lambat nak garing. Aku agak jela. Hahaha. So masa masak tu dah tak perlu nak letak minyak lagi. Tapi kalau rasa macam kering sangat, boleh je hangpa nak tambah minyak.

Gambar step by step aku tak dan nak snap. Gambar dah siap jadi sambal ja ada. Nantilah kalau repeat buat boleh try snap gambar step by step.

X X X

1 comments:

 

Lady B's Story Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang