Monday 11 April 2016

Lombok - Day 3

Lombok Trip
Day 3
Gunung Tunak - Bilasawak Beach - Kuta - Bukit Merese - Bukit Bongo - Mawun Beach - Hotel in Senggigi

Gunung Tunak – Pantai Bilasawak

Macam biasa, hari kami dimulakan dengan breakfast di hotel. Around 9 am cenggitu, terus shoot ke Gunung Tunak dan Pantai Bilasawak. Dan macam biasa juga, perjalanan dari hotel di Senggigi untuk ke destinasi mengambil masa berjam-jam.

Trip ni memang kena panjat sendiri eh segala bukit tu. Takde nya kereta nak naik sampai ke atas. Harapan! Penat siot! Dah lah time matahari tegak kat atas, memang blergh ar.

Kat atas Gunung Tunak tu ada tower. Dari atas tu memang ohsem lah view kan, boleh nampak segala hijau biru. Jalal ajak panjat tower tu tapi tak larat oi. Dah lah tengah panas. Kalau kat atas tower tu redup takpe. So Jalal dengan  Kokay je yang panjat tower. Kami tunggu kat bawah. Dah agak boring menunggu dorang nak turun, kami merayap sendiri kat kawasan gunung tu. Sambil-sambil view hunting jugak untuk bergambar.

Dah lah nak naik perit, nak turun pun perit noks! Turun tu bukan turun straight je ke bawah, kena turun naik turun jugak oi sebab masa naik tu pun naik turun naik. Hahaha. Tapi tak tipu, memang terik sungguh masa tu. Nak bergambar pun tak berapa nak excited. Tapi view memang cantic ar. Walaupun penat gila, panas terik dan terseksa, kami gigihkan juga diri untuk bergambar. Yela, rugi kot kalau tak bergambar, kan. Dapat satu or dua gambar pun jadilah.

Sambal kami bertiga gigih nak turun tu sambal berganbar tu, yang berdua tu pun dah mulakan perjalan dorang untuk turun jugak.

Dah sampai bawah tu, main-mainlah sekejap kat Pantai Bilasawak yang cantic itu! Tak tipu noks, pasir dia pergh halus! Ko pijak, tenggelam kaki! Hahaha. Lepas tu buih dia bila terhempas di pantai, pergh cantic ya amat! Putih kebiruan warna dia. Air dia bukan kehijauan tau, kebiruan okay.

Pantai dari atas. Cantik sanagt buihnya.

Tapi pantai dia bukan jenis yang lebar. Pantai dia pendek aje. Kami lepak main-main kat side sebelah kiri pantai. Memang kuat pukulan ombak side sebelah kiri tu. Side kanan macam tenang sikit air pantainya. Masa kitorang kat sana memang tak ramai orang pun kat pantai tu. Adalah sekumpulan manusia  tengah melepak kat side kanan pantai tu, tu pun berapa kerat aje manusianya.

Lepas posing bagai kat pantai, kami terus gerak ke Kuta.

Kuta

Maka bergeraklah kami ke Kuta pulak. Kat kuta takde buat apa pun. Just lunch kat restaurant / hotel yang berdepan dengan pantai tu je. Lepas makan jalan-jalan, lepak-lepak, posing-posing kat pantai Kuta tu.

Tapi masa jalan-jalan kat pantai tu, ramailah budak-budak yang menjual barang tu berkerumun. Dari kat restaurant masa lunch tu lagi. Dorang nak menjual barang jualan doranglah. Ada dua kisah tak berapa nak best berlaku masa kat Kuta ni.

Pertama – Masa makan kat restaurant tu, sebelah meja makan kami ada lah sekeluarga warga Indonesia jugaklah tapi dorang dah mixed with Arab kot, or yang seangkatan dengan Arab, sebab few of them ada rupa Arab sikit. Dalam family tu ada dua budak kecik, satu lelaki si abang dan satu lagi si adik perempuan.

Mula-mula Nampak dua beradik ni ada main-main sembang-sembang dengan budak-budak yang menjual barang tu. Masa tu tak perasan yang dua beradik tu dengan family dia, ingatkan dorang pun gang budak-budak menjual tu. Tapi terfikir jugak masa tu, kenapa pakaian dua beradik tu jauh sangat beza dengan budak-budak berjual tu. Tapi tak ambik pusing pun, lantaklah dorang kan.

Tiba-tiba dua beradik tu berlari ke sebelah kiri meja makan kami (kami meja hujung). Kiri meja kami tu menghadap pantai, ada penghadang dengan hiasan pokok-pokok kat bawah tu. Masa dua beradik lari ke kiri kami, budak-budak berjual tu ada kat bahagian kiri tu jugak, tapi dorang di bahagian bawah / luar restaurant. Pastu dua beradik ni dok jerit-jerit kat budak-budak yang berjual tu. Bising kot! Annoying jugaklah rasa hati masa tu. Tapi saya tak faham dorang sebut apa. Tapi gaya bunyi macam mengejek.

Tak lama lepas tu datanglah mak dua beradik ni ke sebelah kiri kami dok nak tarik anak-anak dia tu. Dorang dah habis makan, nak gerak dah masa tu. Dengarlah mak dia cakap kat anak-anak dia, ‘Tak elok cakap macam tu, berdosa.’ Lebih kurang gitulah maksudnya. Mak dua beradik tu muka memang pure Indonesia, takde muka mixed langsung. Muka anak-anak dia adalah sikit Arabnya, maybe muka bapak doranglah kot.

Lepas dorang satu family dah gerak turun ke kereta, Nad tanya saya, ‘Ko dengar tak budak berdua tu cakap apa tadi?’ Saya dengar tapi tak faham. Hehe. Mau tak dengar noks, dorang menjerit kot. Nad cakap, budak berdua tu ejek budak-budak berjual tu. Dorang jerit, ‘Bau jelek, bau jelek.’ Lepas tu saya pun, ‘Oooooo‘ je lah. Memang betul pun dua beradik tu dok jerit ulang-ulang perkataan tu. Nad cakap baru saya dapat tangkap. Masa tu barulah saya dapat tangkap the whole situation sepanjang budak-budak tu semua dok ‘main’ sama-sama. Patut pun saya ada dengar si adik cakap kat budak-budak berjual tu, ‘ke mari, aku tak baling air sama kamu. Lihat nggak ada kan airnya sama aku.’ Lebih kurang gitulah maksudnya. Siap nak simbah dengan air lagi. Huh.

Kedua – Lepas makan tu kami jalan-jalan nak cari view untuk posing, budak-budak berjual tu dok follow kami dari restaurant. Ke mana kami pergi dorang follow sambil pujuk-pujuk kitorang beli barang-barang yang dorang dok jual tu. Dah habis jalan-jalan cari view, kami nak menuju ke arah Jalal yang tengah melepak di satu pondok tepi pantai tu, budak-budak tu still follow.

Sampai satu tahap waktu tu saya dengan Nad memang sebelah-sebelah aje berjalan, Yan dengan Kokay bersepah jauh sikit sebab dorang nak mengelak dari budak-budak tu, ada sorang budak perempuan tu dah bengang kot dok pujuk-pujuk kitorang tapi kitorang tetap taknak beli, dia dok cakap cenggini lebih kurang, ‘Kalau nggak mau beli cenderahati buat apa datang Lombok? Jangan datang ke sini lagi lain kali.’

Masa tu memang saya tak boleh tahan oi, nak gelak, tapi dalam hati panas jugalah. Sambal macam nak tergelak tu saya cakap kat Nad, ‘Nad, ko dengar tu.’ Nad saya tau memang panas hati. Hahaha! Nad cakap, ‘Aku fikir dia budak aje, kalau tak mau aku cili jugak mulut tu. Kecik-kecik dah pandai nak cakap macam tu kat orang.’ Huhuhu.

Dah sampai kat pondok yang si Jalal melepak tu, kami pun join melepak sekali. Kat situ ada pakcik-pakcik, abang-abang local yang dok mengupas kelapa muda untuk dijual. Actually saya taknak pun air kelapa tu. Tapi si Kokay dengan Yan lah, masa jalan-jalan sebelum tu dok janji kat dorang nanti lepas ambik-ambik gambar kami datang minum air kelapa tu. Bak kata nasihat si Jalal, ‘Jangan dijanji.’ Dah lah saya baru makan ubat lepas lunch tadi tu. So memang saya tak minum, dorang bertiga aje yang minum.

Masa tengah minum-minum tu tetiba awan mendung berarak menghampiri kami. Memang syiok ar! Banyangkan, tepi pantai dengan awan yang redup (mendung) beserta angin yang bertiup sejuk. Hehehe. Memang best! Tapi part nak hujan tu yang tak best. Soooo terus si Jalal berlari ambik kerata dan kami terus shoot to our next destination. Jalal takut kat sana nanti hujan, kang tak boleh buat lawatan katanya.

Bukit Merese – Bukit Bongo

Sampai aje kat dua bukit ni, haruslah kena memanjat lagi! Hohoho. Tapi syiok masa kat bukit-bukit ni sebab waktu tu dah tak berapa nak panas dan cuaca agak mendung so memang redup aje, plus angin laut tu, memang syiok lah!

Dua bukit ni bersebelahan aje. Bukit yang lapang. Tak banyak nak story kat sini. Kitorang just panjat-panjat, posing-posing, lepak-lepak aje. So layan gambar ajelah kat sini.

Dah penat main atas bukit, kami shoot to next destination.

Mawun Beach

Kat sini kami tak buat apa pun. Lepak tepi pantai aje. Gambar pun tak banyak. Nak main air pun tak de feel masa ni. Dah penat sangat gamaknya dok memanjat aje. Hahaha! Kat sini Jalal belanja jagung bakar. Pedas noks! Tak habis pun makan. Bibir pun rasa seksi macam Angelina Jolie aje lepas makan. Hehehe.

End of Activity

Dari Mawun Beach kami pun pulang ke Senggigi. Sebelum balik hotel, of course lah kena pergi dinner dulu. So lepas dinner terus balik hotel. Rest!