Monday 18 April 2016

Lombok - Day 6

Lombok Trip
Day 6
Gili Trawangan - Gili Layar - Lunch - Gili Rengit - Dinner - Hotel di Senggigi

Gili Trawangan

Hari ke-6 ni kita mulakan dengan breakfast di Gili Trawangan around 8 am. 830 am jalan kaki je pergi harbour (tak sampai 5 minit pun) sebab pakcik boat dah tunggu kat sana. Sampai je harbour mainland Lombok, Jalal dah tunggu kat sana. Nak kereta, terus shoot ke rumah Nemo untuk ke Gili Layar.

Gili Layar

Sampai rumah Nemo kami terus naik boat Nemo menuju ke Gili Layar. Lebih kurang sejam jugaklah dalam boat baru sampai. Sampai Gili Layar mula-mula sekali mestilah snorkelling! Cantik ooo karang kat sini. Tak tipu! Kalau tak percaya, pergilah sendiri. Hehehe.

Tapi sama macam kes yang kat Gili Nanggu on the 2nd day tu la. Semua kecut nak ke tengah laut. Hahaha. So Nemo dengan Jalal lah jadi mangsa kena tarik kami ke tengah. Tapi bila sampai tengah tu, tak pedulik dah Nemo kat mana, Jalal kat mana. Bajet pro je. Hahaha. Seronok aje berkeliaran atas air tu. Bawah pun cantik.

Masa kat Gili Layar ni dah bajet pro. Life jacket rasa macam longgar, pusingkan badan menelentang mengadap langit, bukak tali life jacket, ikat balik bagi ketat. Bila rasa penat je mengadap bawah, pusingkan badan mengadap langir pulak, pastu bukalah snorkel tu. Terapung jela atas air.

Dah puas snorkelling, perut pun dah minta makan, kami memasak pulak. Yep! Kami masak sendiri kat Gili Layar. Bakar ikan jela tapi, nasi dengan sambal Nemo dah prepare dari rumah. Tapi kami tak masak pun, Jalal dengan Nemo yang handle ikan-ikan tu. Hehehe.

Kami sambung berendam kat tepi pantai, dekat-dekat je dengan tempat memasak tu. Si Kokay sibuk nak belajar apungkan badan dengan Nad. Aku pulak syok main apungkan badan sendiri-sendiri je dengan bantuan life jacket. Hahaha. Walaupun masa tu tengahari, kami memang gagah berjemur. Yan pulak, duduk je tepi pantai jadi pemerhati kitorang. Dia phobia skit dengan air. Kuikuikui.

Nemo dengan Jalal dahnak siap masak, kami pun naik. Tengok sikit-sikit acaner dorang bakar ikan tu. Dah siap tu, makan ar apa lagi! Sedap wey! Tak tipu! Menunya, nasi putih + ikan bakar + sambal aje. Tapi, pergh memang terangkat! Lagi sedap dari kedai punya. Padahal saya ni spesis makan nak kena banyak kuah dan ada sayur. Tapi hari tu walaupun takde kuah, takde sayur, tetap puas gila makan!

Wajah yang sangat sememeh

Sesi masak-memasak ni memang Jalal dengan Nemo yang invent sendiri. Tak tau lah kalau ada guide lain yang buat macam dorang ni jugak.

Lepas makan kami kemas-kemas sikit pastu naik boat balik. Stop sekejap kat gili bersebelahan dengan Gili Layar.

Gili Rengit

Nama jiran Gili Layar adalah Gili Rengit. So, snorkelling lagilah kat gili ni. Kat gili ni pun cantik wey underwater world dia. Tak yah pergi ke tengah laut sangat pun dah cantic, apatah lagi kalau ke tengah. Tapi memang tidaklah kan kami ni nak ke tengah. Hehehe.

Snorkelling puas-puas kat sini, sampai awan mendung masa tu. Dah agak nak hujan tu kami pun naik boat dan gerak balik ke rumah Nemo. Petang jugak dah masa tu. On the way nak balik tu hujan pun turun.

Tapi yang amazing sangat tu, kami kan di tengah laut. Hujan tu kami boleh tengok dia turun kat area mana aje. Yang lagi amazing masa nak sampai rumah Nemo dah kot masa tu, kami berada di tengah-tengah antara hujan dengan tak hujan. Kiri kami hujan, kanan takde. Okay, agak batak dan jakun di situ. Huahuahua. Kalau dah hujan tu, mestilah sejuk. Memang syiok sangat angina masa tu.

Jalan-Jalan Cari Makan

Sampai rumah Nemo, kami pun mandi-mandi bersihkan badan sikit, lepastu terus gerak balik. Masa sampai Senggigi tu agak awal lagi. So Jalal bawak kami cari terang bulan dengan apatah lagi nama makanannya. Kami tapau aje. Lepas tu Jalal hantar kami ke hotel dulu, check-in, dan rest sekejap. Lepas solat maghrib, kami makan makanan yang kami tapau tu. Bendanya kalau kat Malaysia adalah apam balik dengan murtabak. Hahaha. Ingatkan apalah.

Lepas tu kami siap-siap nak keluar balik. Jalal dah tunggu kat hotel. Jalal kata nak bawak kami dinner mee ayam, kawan dia punya. Kami okay je. Tapi malangnya kawan dia tak bukak kedai kot malam tu. So kami makan mee ayam tempat lain. Lepas mee ayam, naik kereta jalan-jalan ternampak gerai apatah. Tapi kat Malaysia macam ABC tu ha. Makan tu pulak. Lepas tu naik kereta balik, then stop kat tepi jalan pulak pasal ada orang jual durian. So makan durian pulak. Hahahaha.

Malam terakhirkan, masa tu je ada masa nak merasa carik makan. Tapi ralat jugak tak dapat rasa satay dorang. Member kata sedap noks! It’s okay. Next trip ke sana pasti akan cari sampai dapat!

Lepas activiti makan-makan tu kami pulang ke hotel dengan perut yang besar! Hahaha. That’s how we spent our last night in Lombok.