Tuesday 7 June 2016

Kimchi - Malay and Halal Version

Ada jugak try nak buat versi yang original tapi macam leceh je nak cari bahan-bahannya. So guna bahan-bahan yang senang nak carik je, that's why lah jadi versi melayu dan halal. Aku pernah try beli yang jual kat supermarket macam giant, tesco, aeon tu, rasanya sama je dengan kami buat sendiri. Lagi sedap yang buat sendiri kot! Hahaha. 

Beli yang orang buat pun ada jugak. Pernah 2 kali beli tapi dengan orang yang berlainan. 1 tu dia post, 1 lagi cod. Hmm. Kurenglah. Buat sendiri jugak best. Padahal aku bukan reti makan sangat pun. Mak dengan adik aku je reti makan cenggitu. Aku makan buat lauk sikit-sikit je. Kalau buat nasi goreng kimchi aku makan. Sedap okay! Nanti aku share kat post lain resepi nasi goreng kimchi versi aku. Yang ni aku share resepi nak buat kimchi dulu.

Bahan-bahan:

1)    Napa Cabbage - 2 ketul
2)    Carrot / Lobak Merah - 4 ke 5 ketul
3)    Daikon / Lobak putih - 1 ketul besar
4)    Red Apple - 2 ketul
5)    Fish Sauce - 2 ke 3 sudu makan
6)    Garam - 2 genggam
7)    Tepung Pulut / Tepung Beras - 1 cawan
8)    Bawang Putih - 6 ke 7 ulas
9)    Halia - 2 inci
10)  Leek - 1 ke 2 batang
11)  Chili Flakes / Serbuk Cili - ikut suka hati

Cara-cara:

1) Cuci napa cabbage tu. Then layer kan / salut dengan garam. Terpulang nak awet dengan garam tu seketul besar cenggitu or potong-potong. Aku selalu potong-potong dulu then baru gaul dengan garam. Tak payah rendam dengan air garam tu. Sukatan garam tu aku main letak je, tak pernah sukat. Agak-agak masin, okay lah tu. Biar sekejap dalam 12 jam okay kot, depends on berapa juta garam korang letak. Kalau banyak, sure gila masin. So no need awet lama-lama.

2) Agak cabbage tu dah terawet, cuci kasi bersih then toskan bagi dia kering. Perah kaw-kaw tau supaya nanti kimchi kita tak berair sangat. Siap, put aside dulu.

3) Bancuh tepung pulut or tepung beras (mana-mana yang ada kat rumah je) denga air. Then masak sampai bancuhan tu likat. Dah agak-agak ada bubbles muncul tu, masaklah tu. Kalau nak campak gula sikit dalam bancuhan tepung ni pun boleh. Terpulang. Dah siap tu, biarkan je dia sejuk dulu.

4) Sementara bancuhan tu cool down, kita kerjakan carrot, daikon & leek. Carrot & daikon tu korang boleh potong jadi macam batang mancis or sagat je. Aku sagat je sebab nak bagi dia jadi halus, dan tak rajin nak potong-potong semua tu. Leek pulak, potonglah bentuk macam mana pun korang suka. Aku potong bulat-bulat gitu je lebih kurang setengah inci.

5) Bawang putih, apple & halia pulak korang blend sampai hancur. Apple tu nak blend dengan kulit pun boleh, nak buang kulit pun boleh. Kalau tak boleh blend, letak air sikit, jangan banyak sangat.

6) Now satukan bancuhan tepung yang dah likat, bahan blend, fish sauce, chili flakes & serbuk cili. Gaulkan semua. Aku guna dua-dua chili flakes & serbuk cili. Google kalau tak tau apa beza 2 benda alah tu. Gunalah brand apa pun yang korang suka. Kalau ada korean punya serbuk cili and chili paste tu lagi bagus.

7) Dah siap gaul tu, masukkan pula carrot, daikon & leek yang dah dipotong dan cabbage yang dah ditos. Gaulkan semua bagi rata. Dah siap kimchi kita!

8) Bolehlah masukkan kimchi dalam tupperware. Kalau suka masam, jangan masukkan dalam fridge dulu. Biar di luar, suhu bilik untuk sehari atau dua. Korang checklah kimchi tu masam ke tak. Then masukkan dalam fridgelah kalau agak-agak dah masam tu. Aku tak suka makan benda-benda masam, so aku selalu masukkan terus dalam fridge. Tu pun dia jadi masam jugak nanti.

Cengginilah rupa kimchi aku

Kalau korang perasan, aku tak guna bawang merah / bawang besar pun dalam ni. Sebab leek tu bau bawang dia dah kuat. Kalau letak bawang merah lagi, nanti melampau sangat bau bawangnya. Dan aku tak suka bau bawang merah yang kuat.

Actually semua sukatan bahan-bahan tu aku main letak je. Sebab aku kalau buat, ikut suka hati aku je nak letak berapa banyak. Ikut gerak hati je. Tapi lebih kurang gitulah amount nya.

So, selamat mencuba!

X X X

0 comments:

Post a Comment

 

Lady B's Story Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang