Friday 22 April 2016

Lombok - Day 4

Lombok Trip
Day 4
Sendeng Gila Waterfall - Tiu Kelep Waterfall - Lunch - Monkey Forest - Harbour to Gili Trawangan - Hotel in Gili Trawangan

Sendeng Gila Waterfall – Tiu Kelep Waterfall

Hari ke-empat juga kami mulakan dengan breakfast di hotel. Around 9 am kami shoot ke lokasi, Sendeng Gila Waterfall. Kat sini, memanjat jugak noks! Kat sini panjat bukit ada, panjat tangga ada, merentas sungai pun ada. Letih wey! Hahahaha!

Sendeng Gila ni air dia jatuh kat sungai, so nak berendam air terjun tu memang takdelah. Air dia jatuh terus mengalir ke sungai. Kat tempat airnya jatuh tu pun air tak bertakung. So tak berapa nak syiok sangatlah.

Nampak bawah tu dorang mandi macam mandi kat shower. Nak berendam tak dapat.

Kat Tiu Kelep tu best. Air dia, pergh sejuk gilak! Tapi dorang tak bagi pergi dekat sangat dengan tempat air terjun tu jatuh. Dalam tu area situ. Pastu air terjun dia bukan slow noks. Kang dah tertimpa air tu tak timbul pulak kang.

Air memang best, berangin pulak tu. Tapi masalahnya bila berangin tu, air terjun yang tengah falling tu terbias. Biasan air dia banyak pulak. So jadi masalah pada mata saya yang ber-contact-lens. Tak boleh bukak mata mengadap waterfall tu. Kena membelakangkan waterfall tu.

Tu Tiu Kelep kat belakang tu

Ada satu part tu konon-konon nak ambik gambar sambil menyelam. So tanpa berfikir panjang saya terus menyelamlah kononnya. Lepas tu pergi bukak mata pulak tu. Terus gelabah berdiri keluar dari air. Huhuhu. Contact lens dua-dua hilang noks! Rasa nak menangis. Bukan hilang terjatuh, hilang dalam mata. Dahlah angina kuat. Saya pun keluar dari air, berdiri tepi-tepi sungai dok korek-korek mata cari contact lens. Seramkan?

Lepas tu memang takde dah nak selam kepala dalam air. Had dada aje main.

Dah puas main air sejuk tu kami pun naik ler ke pangkal jalan. Masa nak keluar dari kawasan waterfall tu kami lalu terowong berair. Tapi  takde gambar kat situ. Sobs! Gelap noks dalam tu. Ada dua aje kot kawasan yang ada lubang cahaya. So guide kami semua on dorang punya phone torchlight.

Mula-mula rasa macam tak sanggup nak lalu terowong tu pasal gelap. Pastu geli nak lalu terowong tu pasal tak tau apa ada dalam tu. Rasa lagi rela dok naik turun bukit nak keluar dari lalu terowong tu. Tapi dah semua orang lalu situ, beranikan diri ajelah meredah. Tapi bila dah masuk dalam tu okay aje sebenarnya. Takde benda geli-geli pun dalam tu. Hehehe.

Tapi bila dah keluar terowong tu kena jugak turun naik bukit baru sampai kat entrance / exit. Laluan terowong tu tak bawak kita keluar terus ke entrance / exit okay. Saya ingat takyah dah kena panjat penat-penat. Huhuhu.

Dah sampai entrance / exit tu semua dah kelaparan pasal banyak guna tenaga. So terus makan kat restaurant kat situ aje. Lepas lunch terus shoot to next destination.

Monkey Forest

Saya ni bukanlah seorang penggemar haiwan / binatang, apatah lagi monyet. So kalau tak stop jumpa monkey tu semua pun takpe. Tapi sebab dah memang on the way kan, so Jalal stop jela. Sebelum sampai tu Jalal berhenti kat kedai runcit beli kacang tanah untuk bagi monyet-monyet tu makan.

Tengok tu dia punya tamak! Haha! Sampai pegang tudung orang, tak mau lepas!

Masa sampai tempat monkey tu rasa macam taknak keluar dari kereta aje. Huhuhu. Tapi Jalal kata monkey tu semua friendly, tak garang. So saya pun keluar. Tengok Jalal bagi kacang kat monkey hand by hand. Jalal hulur, monkey ambik dari tangan Jalal. Jalal tak campak. Saya pun, ‘ah sudah.’ Takut kena cakar. Hahaha. Tapi Jalal kata tangan dia lembut. So saya pun hulurlah kacang kat monkey. Bila monkey ambik dari tangan saya, ‘oh yela lembut je tangan dia.’ Hahahaha!

So bagi dorang kacang sampai habis, lepas tu terus gerak menuju ke pelabuhan untuk ke Gili Trawangan.

Harbour – Gili Trawangan

Boat nak ke Gili Trawangan ni kami tak naik public boat sebab malas nak terkejar-kejar waktu nak ke pelabuhan. So ambik private boat, kenalan Jalal jugak. Mahal jugaklah. Harga boleh tengok dekat entry budget yang lepas.

Masa kami sampai harbour tu boat memang dah ada so tak payah nak tunggu-tunggu boat penuh ke apa. Naik boat terus gerak. Pakcik boat turunkan kami kat pantai depan hotel kami. Tak main stop dekat harbour Gili Trawangan noks. Depan hotel terus. Hehehehe.

So sampai hotel tu terus check in. Tapi malangnya hotel kami tak berapa nak best. Nantilah cerita lain pasal hotel ni. Petang sampai ke malam kami tak buat apa, berguling-guling aje atas katil. Hahaha.

No lah. Malam tu kami ada keluar, saja nak melawat kawasan. Tapi takde apa sangat. Mat salleh je ramai. Hotel kami dekat dengan harhour, depan pantai. So deretan hotel kami semua hotel dan restaurant dan bar. Kami jalan-jalan sikit lepas tu patah balik ke hotel. On the way nak balik hotel tu Kokay stop singgah beli kad / terup sebab kami kebosanan tak tau nak buat apa malam tu.

So balik hotel main kad sampai tengah malam. Hahaha. Takde life sungguh! Dah mengantuk, masuk bilik masing-masing, tidur!