Wednesday 16 October 2019

Semporna Day 4

Island tour day 3 kami pergi Mabul & Kapalai.

Hari ni kami naik boat dari jeti pelancongan. Again, lama juga menunggu. Nasib baik jeti pelancongan ni bersih dan kurang sikit pencemaran sebab jetinya besar sikit dari jeti awam tu.

Naik boat terus shoot ke Mabul. Kat Mabul kami turun kat mana entah nama tempat tu.






Then dari situ kami kena berjalan menyulusuri perkampungan / perumahan dan sekolah untuk menuju ke Mabul Water Bungalows. Tak ada buat apa sangat pun kat situ just untuk gambaer aje. Kalau nak masuk kena bayar. Kami tak masuk pun, just ambik gambar di jambatan luar je.







Selesai ambik gambar, kami naik boat dan bergerak ke tengah laut sikit (still dekat dengan Mabul water Bungalows tu) untuk snorkelling. Tapi kat sini, pergh, ombak kuat bai. Memang tak terlawan dek ombak tu. Letih gak berenang melawan arus sebab taknak jauh dari boat, tapi memang tak boleh dekat dah dengan boat tu. Last-last kami give up je dan naik berehat kat pelantar yang memang disediakan kat situ. Then boat datang ke arah kami dan sekali lagi kami kena berenang ke arah boat tapi kali ni memang kami berenang mengikut arus, so takdelah pancit sangat. Honestly kat sini tak cantik pun. Air sangat-sangat keruh dan tak ada coral pun sebab air dalam.

Selesai Mabul, kami gerak ke Kapalai. Sampai Kapalai kami lunch dulu atas boat. Kat pulau ni tak turun jejak pulau pun. Boat just berhenti dekat-dekat dengan resort atas air kat situ dan kita snorkelling kat situ. Kat sini air tenang. I love air yang tenang. Haha. Kat sini jauh juga kami snorkelling dan kali ni snorkel memang tak masuk air. Nasib baik. Kalau tak penat nak hembus snorkel. Ada sorang budak guide boat kami ni follow je ke mana kami pergi sebab kami je yang dok pergi snorkelling jauh-jauh. Group lain main kat keliling boat je. Syok jugak ada budak tu follow, rasa confident sikit. Kalau ada apa-apa hal dia ada tolong selamatkan kitorang. Haha.



Dah selesai snorkelling tu kami kembali ke boat. Tapi belum nak gerak balik lagi. Again, main lompat-lompat. Wehhuuuu! Suka gila! Hahahahaha! Walaupun lompatan level budak 5 tahun, ada aku kesah?! Janji aku dapat lompat dan aku dah tak phobia nak melompat. Yesss! No more phobia. Kalau dulu, 20 minit aku bertakafur atas boat tu nak lompat ke tak, nak lompat ke tak. Dah lompat, air masuk mulut hidung mata. Menyesal! Tapi sekarang tidak lagi. Hebat dah. Bhahahaha.

Selesai sesi melompat, kami pun gerak balik ke Semporna. Macam biasalah, petang lepas balik dari pulau semua basuh baju, melepak, tidur. Malam keluar for dinner. Lepas dinner aku minta bro tu bawak aku ke klinik. Tangan aku macam biasalah naik bintik merah gatal-gatal tapi masalahnya kali ni gatal betul, tak tahan! Sementara aku kat klinik, depa lepak uptown. Settle semua, balik rumah dan sambung melepak. Aku macam biasalah, pengsan dulu atas katil! Haha.

Semporna Series:

0 comments:

Post a Comment

 

Lady B's Story Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang