Tuesday 7 June 2016

Kimchi Fried Rice

Kimchi fried rice. Dalam bahasa melayunya, nasi goreng kimchi. Tu pun nak translate, kan? Hahahaha! Okay. Ini versi aku punya sendiri, telah dimelayukan ye. Korean version tak taulah macam mana dorang buat.

Bahan-bahan:

1)  Kimchi
2)  Bawang putih
3)  Bawang merah 
4)  Ikan bilis
5)  Sos tiram

Cara-cara:

1)  Bawang merah & bawang putih tu terpulang korang nak kerjakan macam mana. Blend / hiris / tumbuk. Ikan bilis tu pun terpulang korang nak campak gitu saja atau nak potong bagi kecik sikit or tumbuk bagi hancur sikit.

2)  Tumis bawang merah, bawang putih & ikan bilis sampai naik bau dan garing sikit. 

3)  Dah garing tu masukkan sos tiram. Tumis dengan sos tiram sekejap je, jangan sampai hangit pulak. 

4)  Then terus masukkan kimchi dan tumis sampai kimchi tu agak-agak kering sikit. Al-maklumlah, kimchi tu kan agak berair.

5)  Dah kering sikit air kimchi tu, bolehlah masukkan nasi dan gorenglah berapa lama pun korang suka. Siap!

Ini bahan tumis aku. Bawang tu hiris je. Ikan bilis pun aku potong bagi kecik sikit saiznya. Kelihatan juga sos tiram di situ.

Inilah rupa nasi goreng kimchi aku. Tak menarik langsungkan? Haha. Hilang tak kelihatan terus kimchinya.

Sesiapa yang suka pedas, bolehlah masukkan cili masa menumis tu. Dan boleh je masukkan apa-apa 'harta karun' yang korang suka. Tapi aku tak suggest masukkan telur dan goreng sekali dengan nasi tu. Macam tak sedap je kalau buat gitu. Macam tak sesuai. Tu pasal aku ada telur dadar kat situ.

Walaupun nampak tak menarik, tapi aku suka oii. First time buat dulu, pergh memang bangga dengan diri sendiri sebab buat main campak je pun boleh jadi sedap. Hahahaha.

Aku memang suka nasi goreng yang basic cenggini je. Bawang merah, ikan bilis, telur pun dah okay dah untuk buat nasi goreng.

Oh ye! Aku tak letak sebarang perasa / garam / gula dalam ni. Aku buat nasi goreng memang tak guna sebarang perasa. Masak pun tak pernah letak gula dalam masakan. Garam tak perlu dalam resepi ni sebab kimchi tu dah masin dan sos tiram pun masin. Kalau korang punya tak masin, korang adjust jela. Pandai-pandailah nak hidup.

Okay lah. Selamat mencuba!

X X X

0 comments:

Post a Comment

 

Lady B's Story Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang