Thursday 22 December 2016

Japan - Autumn 2016 [Budget & Itinerary]

Budget

Untuk budget ni, aku bahagikan kepada dua. Satu budget yang dikeluarkan sebelum fly in MYR, dan lagi satu budget yang dikeluarkan di Japan in JPY. Yang dikeluarkan tu maksudnya yang digunakan / dibayar ye. Korang boleh tengok dalam image di bawah aku dah breakdown kan.



Tapi untuk duit belanja di Japan tu takdelah accurate sebab aku pun tak berapa nak ingat harga-harga dan barang apa je yang aku beli kat sana.

Rate masa nak pergi hari tu tak berapa nak cantik sebab masa tu Yen naik mencanak masa Trump menang jadi president hari tu. Aku tukar banyak pun sehari sebelum fly. Masa tu dah turun sikit. Sikit jelah. Tapi yang harunya elok je kami balik, Yen turun banyak! Huhuhu.


Seminggu sebelum pergi kot, tukar JPY 10,000 dulu. Masa tu rate 40.30, so bayarlah MYR 403.00. Konon nanti rate turun lagi baru tukar lagi. Tapi takde maknanya. Dapat kurang 0.05 je. Terus beli JPY 50,000 dengan rate 40.25 tu. So harga MYR 2012.50.

So total JPY yang ada dalam tangan masa tu adalah JPY 60,000. Dan total in MYR untuk JPY 60,000 adalah MYR 2415.50. 

Expenditures untuk JPY 60,000 tu adalah seperti dalam table ‘Payment in Japan’ tu. Tapi rasanya ada lagi yang tak masuk dalam table tu pasal tak ingat. Sebab balance JPY yang ada takde lah sebanyak itu. Huhu.

Itinerary

Ini itinerary asal kitorang. Seperti yang aku kabor dalam entry Persediaan Ke Jepun Ke Kita Versi Seorang Aku (link ada di bawah) hari tu, Itinerary aku tu aku dah minta gang otai RTJ untuk review. Tapi bila dah sampai sana ada juga tempat-tempat yang kitorang tak pergi sebab kaki dah sakit. Mana yang kitorang rasa boleh skip, kitorang skip je lah. 


Japan Trip Series:


X X X

0 comments:

Post a Comment

 

Lady B's Story Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang